Jak ważne są tłuszcze w diecie?

Wydaje nam się, że era na kompletnie beztłuszczowe diety odeszła w niepamięć. Nawet zawodnicy kulturystyczny przestali podchodzić tak drastycznie do tego tematu, co z pewnością zaczęło przekładać się dużo lepiej zarówno na ich efekty sylwetkowe, zdrowotne, jak i siłowe. Skoro wiemy już, że nie warto ograniczać tłuszczy do zera, to teraz należy odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego tego nie robić.

W tym artykule przedstawimy Wam prawdę, którą możecie usłyszeć od większości dietetyków i trenerów personalnych – z tą różnicą, że tutaj otrzymacie ją za darmo.

Jakość tłuszczy w diecie

Ograniczenie tłuszczy powinno odnosić się do grupy omega-9 – czyli nienasyconych kwasów tłuszczowych, które zawarte są głównie w tłustym mięsie i mało wartościowych produktach. Pamiętajcie, by sprawdzać tę informację podczas zakupów – w ten sposób otrzymacie informacje o tym, które warto umieścić w swoim koszyku, a które lepiej odłożyć na półkę.

Najbardziej pożądane są oczywiście omega-6 i omega-3, których odpowiedni stosunek także powinien zostać zachowany. Tym tematem zajmiemy się jednak w innym tekście, który również będzie dotyczyć makroskładników i odpowiedniej ilości ich w diecie. Pamiętajcie, że jeśli interesuje Was dieta redukcyjna, to nie warto obniżać poziomu do skrajnie niskich wartości. Czemu? Odpowiemy na to pytanie w innych akapitach.

Co kupować, czego lepiej unikać

Każdy dietetyk i trener personalny online, który zna się na swojej pracy, powie Wam, że tłuszcze roślinne są potrzebne w organizmie i nie wolno zapominać także o dostarczaniu omega-3, której najwięcej jest w rybach. Jeśli jednak jesteście wegetarianami, którzy także nie konsumują ryb i stawiają jedynie na roślinną dietę, to spokojnie – omega-3 w dużych ilościach dostępna jest w oleju rzepakowym i orzechach. Warto więc postawić na dodatek kaloryczny w postaci smażonych warzyw i możliwości oferowanych przez masło orzechowe itp.

Na półkę jednak powinny trafić tłuste mięsa i żywność pozostawiająca wiele do życzenia – mowa oczywiście na temat parówek, kabanosów, tłustych kiełbas niskiej jakości (produkty pakowane hermetycznie w workach foliowych z niskiej półki) itp.

Efekt niedoboru

W przypadku Panów jest to znacznie lepiej widoczne, dlatego przedstawimy to na ich przykładzie. Wyobrażacie sobie spadek libido, senność, rozdrażnienie i dużo większą ilość kontuzji? Z pewnością jest to bardzo czarny scenariusz, do którego w żadnym wypadku nie chcecie dopuścić. W takim razie lepiej zadbajcie o dostarczenie tych tłuszczy do organizmu, ponieważ odpowiadają one za pracę Waszej gospodarki hormonalnej. Produkcja testosteronu jest zaburzona, kortyzol zaczyna przejmować górę i dzieją się naprawdę złe rzeczy – jak widać, nie jest to atrakcyjna wizja tego, co może dziać się później.

O Pasjonat

Najlepszy trener personalny w Warszawie. Miłośnik sportów sylwetkowych i utytułowany zawodnik.
Ten wpis został opublikowany w kategorii Dieta i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.